Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی در فضای سایبری + دانلود فایل

معرفی کتاب| ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی در فضای سایبری + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰

این کتاب که توسط السکیب خان پاتان در حوزه فضای سایبری به قلم تحریر در آمده است، در مورد نگرانی‌های مربوط به امنیت و حریم خصوصی افراد و سازمان‌هایی است که از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنند.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، این کتاب از ۴ فصل تشکیل شده است که در فصل ابتدایی کتاب، در رابطه با محافظت از اطلاعات شخصی در فضای سایبری بحث می‌شود.

در قسمت اول این فصل در رابطه با نکات مثبت و منفی فضا‌های مجازی و هم‌چنین راه و روش بالا بردن خودآگاهی مخاطبان در رابطه با استفاده از فضای مجازی صحبت می‌شود. در قسمت دوم ابزار‌هایی برای تجزیه و تحلیل حفظ حریم خصوصی معرفی می‌شود و در قسمت نهایی این فصل روش ناشناس k (k-Anonymity) معرفی می‌گردد.

فصل دوم کتاب به تبیین روش‌های ایمن‌سازی محتوای چند رسانه‌ای می‌پردازد. در این فصل پلتفرم‌های فضای مجازی موجود (یوتیوب، توییتر و...) و قوانین موجود در این رسانه‌ها جهت ایمن‌سازی محتوای تولید شده بررسی و چالش‌های موجود در ایمن‌سازی محتوای چند رسانه‌ای با تاکید بر فضای مجازی توییتر در ۳ بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در فصل سوم کتاب مقوله آزار و اذیت‌های سایبری و دسته‌بندی آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در قسمت اول این فصل انواع آزار و اذیت‌های سایبری و عواقب ناشی از آن مطرح شده است و در قسمت دوم انواع روش‌های شناسایی آزار و اذیت سایبری توضیح داده شده است.

قسمت پایانی این فصل نیز به بررسی آزار و اذیت سایبری در طول دوران شیوع کووید -۱۹ پرداخته است.

در فصل پایانی کتاب نیز به سایر مسائل مربوط به ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی از قبیل ایمن‌سازی شبکه‌های موبایل، محافظت از کاربران عادی در شبکه‌های بی‌سیم و راه‌های محافظت از شبکه‌های اجتماعی پرداخته شده است.

به طور کلی می‌توان گفت که این کتاب به بررسی نگرانی‌های موجود در رابطه با به خطر افتادن حریم خصوصی افراد و شرکت‌ها در فضای مجازی و راه و روش‌های پیشگیری از آن پرداخته است.

در این کتاب هم‌چنین از مکانیسم‌های دفاعی پیشرفته‌ای که می‌توانند به عنوان راه‌حل‌های بلندمدت برای مقابله با چنین تهدیداتی به کار گرفته شوند، صحبت شده است.

این کتاب ۳۱۶ صفحه‌ای، مجموعه‌ای از روش‌های محافظت از شخص حقوقی و حقیقی در برابر فضا‌های مجازی نوظهور و خطرات موجود در آن است و می‌تواند به عنوان مرجعی برای درک آسان مسائل پیچیده امنیت سایبری در بستر‌ها و خدمات شبکه‌های اجتماعی برای دانشگاهیان در سطح تحصیلات تکمیلی و محققان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.

هم‌چنین عوام نیز برای آشنایی با خطرات موجود در فضا‌های سایبری و راه و روش‌های مقابله با این خطرات، می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

عنوان کتاب: ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی در فضای سایبری
عنوان اصلی: securing social networks in cyberspace
نویسنده: السکیب خان پاتان (Al-Sakib Khan Pathan)
سال انتشار: ۲۰۲۱
ناشر: CRC Press

دانلود کتاب